2023 2 Liozargues - Saint-Flour

Zondag 28 mei Etappe 157

Link naar de foto's

We hebben heel goed geslapen ondanks de piepende slaapmatjes. De tent en het gras is kletsnat: het mist een beetje. We dragen alles naar de landweg, ontbijten daar en rond half 10 vertrekken we met alles droog in de rugzak. Ook vandaag beginnen we met een steile helling, nu maar 100 meter hoog. Boven op het plateau bij Mons wordt het al weer warm.

Na een mooi en modderig bospad omlaag zijn we rond 11 uur in le Sailhant dat naar verwachting het hoogtepunt vandaag zal zijn. Dat is het inderdaad: boven op een rots een fraai gerestaureerd kasteel, daaronder een piepklein dorpje en 5 minuten daar vandaan een kratermeer met rotswand en waterval. Omdat vandaag een korte etappe is (14,4 km.) nemen we het er van: eerst een hele tijd op een heerlijk natuurterras wat koffie en daarna lunchen aan de rand van het meer. Prachtig!

Tegen half 1 gaan we verder, voor een groot deel over kleine hete verharde weggetjes. In Andelat loopt een witte Chih Tzu een stuk mee die teleurgesteld terugloopt als we hem wegjagen. Daarna wordt het nog spannend. Niet vanwege het steeds betere uitzicht op de hooggelegen oude stadskern van Saint Flour, maar vanwege de opnieuw verschijnende donkere wolken en gedonder links en rechts van ons. Ook vandaag redden we het weer net: 20 meter voor ons appartement van vannacht vallen de eerste druppels.

Ons verblijf ligt midden in de oude stad boven een winkel. Het pand ziet niet uit, maar binnen is het goed opgeknapt. We hebben zelfs een wasmachine, dus de eerste was wordt gedraaid. De regen zet niet echt door en we hebben ook tijd voor een rondje sightseeing. Dat valt wat tegen want de stadsmuren zijn vanwege werkzaamheden niet toegankelijk en zoals elke Franse stad is op zondagmiddag bijna alles dicht en de binnenstad uitgestorven. Gelukkig weten we dankzij Google maps het ene café-restaurant te vinden dat wel open is (en dus druk). Er is kermis in de stad, maar behalve nougat en gebrande suikerpinda’s is dat niets voor ons.

We hangen de was te drogen en halen rond 19u. eten. Dat valt voor vegetariërs nog steeds niet mee in Frankrijk, maar uiteindelijk hebben we een rauwkost-kaas wrap met friet. Behoorlijk moe liggen we vandaag al om acht uur in bed.