2023 4 Prat Long - le-Malzieu-Ville

Dinsdag 30 mei Etappe 159

Link naar de foto's

Het heeft gelukkig niet veel geregend. Evengoed is de tent weer kletsnat en mist het opnieuw. Blijkbaar is dat het patroon hier: ’s middags vanaf vier uur onweer, de dag daarna eerst mist en dan vanaf half 10 wordt het weer warm, richting 25°C. Zo ook vandaag. Opstaan valt dan niet mee, maar na een kop koffie is het doorzetten door in te pakken en te gaan lopen en na een half uur is alles weer prima.

Vandaag belooft een top-etappe te worden met het Truyèredal dat we tot le Malzieu-Ville gaan volgen. Eerst is het nog een half uur licht glooiend plateau, maar dan gaat het steil omlaag door een bospaadje dat is omgevormd tot een rotsachtig beekje. Onderin moeten we over een wankel bruggetje en dan flink omhoog naar Paladines. Dat is zoals verwacht prachtig: een grote meander van de trage Truyère met steile hellingen met hier en daar rotsen rondom. Bij het gehucht Paladines staat een picknicktafel op een rotspunt: tijd voor koffie en om de tent te drogen. Ik haal water bij een oudere man die 2x naar Santiago is gelopen en daarom hier is komen wonen. Veel herkenning over het rustgevende effect van grote wandeltochten.

Als de tent droog is lopen we over de nauwelijks bereden departementale weg door naar Chaulhac, waar een dichtgegroeid pad opnieuw omhoog klimt. Nu komen we op een nog hoger plateau (1000 meter) met geen bebouwing en wel weilanden zonder koeien. Achter ons zien we nog steeds de Cantal-toppen. Na een half uur dit plateau ligt een groot dal voor ons met links weer hogere en beboste heuvels. Dit is dus de Margeride.

We dalen af, steken de Truyère over en gaan aan de andere kant nog eenmaal omhoog. Het tweede hoogtepunt vandaag kondigt zich aan met een lekker pad ‘en balcon’ met mooie brem en andere planten erlangs en steeds meer bemoste rotsen. Een Corsicaanse afdaling en beklimming brengt ons naar St.-Pierre-le-Vieux, een kapel boven een canyon die door de Truyère hier gemaakt is. Aan de overkant zien we een groep een via ferrata doen langs de rotswand: dit is bijzonder ruig.

We dalen in een half uur af naar le Malzieu-Ville, een stadje dat direct heel vriendelijk aan doet met stadspoorten en wat kunstwerken die betrekking hebben op de Middeleeuwen. Met Hemelvaart was hier dan ook een Middeleeuws festival. We drinken wat op een terras, doen inkopen bij de kleine Carrefour en zoeken dan de camping op, 15 minuten buiten het stadje. Die is zo goed als leeg, alleen een paar huisjes zijn bezet en er staat een camper. We installeren ons en vanwege de korte buien gaan we bij zo’n huisje onder het afdak zitten. Daar eten we ons vaste niet-koken maaltje: blikgroenten, tonijn en augurken. Natuurlijk liggen we ook deze keer ruim voor negen uur in bed