2023 18 Vallon Pont d’Arc – Gournier

Zaterdag 9 september Etappe 170

Link naar de foto's

Gisteren zijn we met een prima Thalys-metro-TGV-bus reis in Vallon Pont d'Arc aangekomen en hebben we overnacht in een kleine stacaravan. Vanwege de verwachte hitte staan we even over zes op. Het is nog donker, maar voor zeven wordt het heel snel licht. We lopen een stukje terug naar Vallon Pont d’Arc en kunnen daar nog voor half acht op de brug de startfoto maken. We zijn weer op pad! We lopen door Salavas omhoog naar de belvedère met uitzicht op Salavas en Vallon Pont d’Arc en ontbijten daar. Langs veel vakantiehuizen klimt de GR4 licht omhoog en buigt dan de kurkdroge maar wel nog groene bossen in. Zo lopen we twee uur in de schaduw over kleine paadjes met nu en dan stenen muurtjes erlangs. In de zon wordt het al behoorlijk warm.

Labastide-de-Virac is een prachtig middeleeuws Provençaals dorp. We zetten er koffie op een klein plein waar een enorme groep renners langskomt: een trail. Hier verlaten we de GR4 en buigen we naar links af om straks het pad in de Ardèche kloof te kunnen volgen. Door de hitte staat het waterpeil ruim onder -0,70m., dus we kunnen de Ardèche straks oversteken. Eerst volgen nog meer bospaden en een uitzichtpunt over de kloof. We komen daarna langs camping Mille Etoiles waar we hoopten te kunnen lunchen, maar die is vandaag gesloten vanwege een bruiloft.

Er komt een tweede uitzichtpunt en dan een goed te lopen afdaling door prachtig bemost bos: sprookjesachtig. Dankzij het lage waterpeil gaat de oversteek van de rivier over Gué de Guitard heel goed. Evengoed zijn we blij met onze wandelstokken, want de stenen zijn glad. Aan de overkant hebben we al snel het eerste stukje rots met ijzeren reling: nog niet echt spannend. Er zal morgen nog meer volgen.

Onze overnachtingsplek vannacht is bivak Gournier. Dat is een door de natuurbeheerders onderhouden grasveld voor wandelaars en kanoërs. Het terrein is best groot en er staan veel huurtenten. Wij zijn de eersten vandaag en zien de rest van de middag het veld vollopen. Er overnachten hier vannacht 80 mensen! Dat is niet echt een kleine bivak meer, maar goed: hiermee voorkomen ze vrij kamperen. Wij hebben nu in ieder geval water, toiletten en zelfs een warme douche. We eten een koud pakje linzen-quinoa, want koken is hier verboden.