2023 26 Malaucene - les Alazards

Zondag 17 september Etappe 176

Link naar de foto's

Het matje is opnieuw leeg, dus na de laatste kampeernacht wordt hij weggegooid. Hij is sowieso 2x zo zwaar als de Exped matjes die wij hebben. Marion heeft ook slecht geslapen vanwege een horde honden die onder in het dal blaften. We pakken alles in en kopen vers brood in het centrum. Daarna beginnen we eigenlijk met de beklimming van de Mont Ventoux. Over de GR4 is dat 24 km. en 2000 meter stijgen, en dan moet je aan de andere kant nog omlaag. Wij spreiden het daarom over een aantal dagen: vandaag en morgen zijn korte etappes omhoog met veel stijgen. Op dag drie gaan we over de top en dalen dan zo ver mogelijk af. Het weer op de Ventoux is altijd spannend. We lijken nu alleen morgen veel regen en wind te krijgen, de rest blijft droog en zonnig.

We volgen de D974 die over de top gaat en elke minuut passeert wel een wielrenner. Na twee kilometer buigen wij naar links af en volgen boswegen omhoog. De bossen en hellingen zijn wat woester dan eergisteren en dat zal nog wel meer worden richting top. Een terreinwagen met twee jagers in oranje hesje rijdt de berg op en iets verder hangt een bord dat er jacht is op everzwijnen. Er staat echter alleen ‘attention’ en geen ‘interdit’, dus we lopen door. Wel met oranje T-shirt aan en de rode jas aan de rugzak, want helemaal gerust zijn we toch niet: we horen honden blaffen en nu en dan zelfs schieten.

De boswegen zijn ondertussen ingeruild voor bospaden en bij Combe de Comentige komen de eerste kiezelhellingen waar de Mont Ventoux zo bekend om is. Terwijl het warmer wordt, klimmen we door en komen we weer op boswegen terecht. Er hangt opnieuw zo’n bord, maar het jachtgebied ligt waarschijnlijk achter ons, want het geblaf is ook achter ons.

Het hoogste punt vandaag is de kapel van Sainte Sidoine en die ligt aan de rand van een rotskloof met uitzicht op behoorlijk kale rotsige bergen met een paar bomen. Heel mooi. De gisteren gekochte meloen gaat hier op. Net als andere keren hebben we voor het gewicht de pitten en schil al op de camping verwijderd. Twee blaffende honden met geel hesje komen aan de andere kant van de kloof omlaag gerend; ze zien ons niet.

We waren wat bang voor de steile afdaling van 250 meter, maar het loopt heerlijk en soepel. Onder in les Alazards buigen we naar rechts en volgen daar de verharde weg tot die doodloopt. Het is nu 14.15u., drie kwartier voor de taxi komt. Zo’n afspraak is altijd wat spannend, maar klokslag 15u. is die er. Weer terug in Malaucene nemen we een terrasje en lopen dan naar ons appartement dat vlakbij de centrale straat ligt. Wat is dit een goede keuze geweest! Voor nog geen € 60,- hebben we een enorm groot en sfeervol appartement en geen risico op een doorwaakte kampeernacht vanwege onweer en daarna alles kletsnat moeten inpakken. Evengoed is het morgen nog wel spannend, want er zijn waarschuwingen over storm en onweer en in dat geval moeten we voor de eerste keer een etappe overslaan.

Omdat op zondagmiddag de winkel dicht is, eten we vandaag prima afhaalpizza met lokale rosé, ook afhaal. We draaien nog een was en drogen die en zijn klaar voor morgen. Om half 9 liggen we in bed, nog moe van de slechte nacht gisteren.